Mat og trivsel i Stabæk Bandy

Bandymiddag er i gang!

Bandymiddag er i gang!

Middagsservering etter trening.

Flere er allerede igang med middagsservering til spillerne etter trening en gang i uken. Noen har gjort det i flere sesonger allerede, mens andre starter i år. Derfor har vi sendt ut en e-post med litt informasjon. Ettersom e-poster har en tendens til å forsvinne ut av systemet, legger vi informasjonen her også. For de som har spørsmål eller forslag, er det bare å ta kontakt med cathrine@bramat.no.

Mailen som ble sendt ut lød som følger:

Som en del av vår fokus på mat og trivsel i Stabæk bandy, ønsker vi å legge til rette for middagsservering etter trening en gang per uke. Middagen lages og serveres av foreldre, men vi får dekket 40 kroner per spiller av ernæringsprosjektet som støttes av Gjensidigestiftelsen. Ingrediensene til middagene kjøpes inn av foreldre. For å få refundert utlegg, tas det en kopi av kvitteringen som sendes til: bjorn@stabakbandy.no

NB: Klubben får refundert 60 % av utgiftene på alle BAMA produkterav BAMA. Men BAMA selges bare hos REMA 1000 og Norgesgruppen, så hvis man skal lage en middag med relativt mye grønnsaker, er det en fordel å kjøpe maten her.

Middagene vil bli servert til følgende tider:

  • Mandager: A-laget spiser 16:45-17:45. Smågutt spiser 18:00-19:00.
  • Tirsdager: Gutt spiser 18:00-19:00
  • Onsdager: 2005 & 2007 spiser kl 18:00-19:00. 2006 spiser 19:30-20:30. En del onsdager er det elitekamper da kan de yngre ikke spise etter trening disse onsdager.

Slik kommer dere i gang

Noen av årskullene er allerede godt i gang med middagsserveringen, og noen har servert middag i flere sesonger.

For de årskullene der dette er nytt, er det en fordel at det opprettes en Doodle ( www.http://doodle.com ) slik at foreldre kan melde seg på til å lage middag til spillerne. Det er en fordel å være to foreldre av gangen. Ettersom man ofte har lite tid tilgjengelig på kjøkkenet, er det en fordel å lage mat som enten er forberedt hjemme på forhånd, og/eller som lett kan varmes opp.
Det viktigste med disse middagene er det sosiale, men det er selvfølgelig bare et pluss om man velger sunne ingredienser som fullkornspasta, grovt brød, grønnsaker, tomatbaserte sauser, fisk, osv.

På denne bloggen vil det legges ut forslag til sunne og gode retter som kan lages til disse middagene. Her ønsker vi flere forslag til retter fra dere foreldre! Både tips til oppskrifter som man kan lage hjemme, og oppskrifter som passer som bandymiddag, altså mat som egner seg til å lage til 20-30 personer. Har dere laget en rett som både har falt i smak og fungert greit å lage til så mange, vil vi gjerne vite omtrent hvor store mengder som ble kjøpt inn og laget. Gjerne også praktiske tips rundt matlagingen som her.

Maten MÅ ikke alltid lages fra bunnen av. Den ferdige ferske lapskausen eller suppene fra REMA 1000, med litt ekstra kjøttboller/pølsebiter, og/eller suppegrønnsaker nedi, fungerer for eksempel bra.

Gryter og kjøkkenutstyr

Det er kjøpt inn to store gryter som står på kjøkkenet. Vi har nok tallerkner og bestikk til alle spillerne, så selv om det krever litt mer rydding etter måltidet, så er det hyggelig å bruke dette. Spillerne kan gjerne ta med sin egen drikkeflaske inn til måltidet, så blir det litt mindre bruk av servise og litt mindre jobb for foreldrene å fylle på vannglass 🙂

NB: Det er viktig at det meldes inn eventuelle allergier eller intoleranser slik at dette blir tatt hensyn til når det lages mat!

Hvis det er noen som har spørsmål eller trenger tips og råd, ta kontakt med cathrine@bramat.no som drifter www.bandmat.no og ernæringsprosjektet, eller nina.hole@gmail.no som har lang erfaring med både kiosk og middagsservering.