Mat og trivsel i Stabæk Bandy

Litt om fett

Litt om fett

Fett deles inn i mettet, enumettet og flerumettet fett.

Mettet fett får vi fra dyreriket, altså fra kjøtt og melkeprodukter. Umettet fett finner vi i fisk og plantemat slik som oliven, avokado, nøtter, frø og planteoljer. Fet fisk er særlig rik på flerumettet fett.

Sunt med umettet fett

Det er like mange kalorier i mettet og umettet fett, men der stopper likheten. Mens mettet fett regnes som ugunstig, blant annet fordi mye mettet fett øker risikoen for hjerte- og karsykdom, er umettet fett sunt for oss.

Det er særlig de essensielle omega-3- og omega-6-fettsyrene som er viktige å få gjennom kosten ettersom kroppen vår ikke klarer å lage dette fettet selv.

Hvis du spiser litt plantemargarin, oljedressinger, nøtter og mat stekt i olje får du høyst sannsynlig i deg nok omega-6 fettsyrer. Det er verre med omega-3, fordi den beste kilden til dette fettet er fisk og altfor få av oss spiser nok fisk. Heldigvis får du i deg omega-3 hvis du tar tran eller omega-3-kaplser også, men ideelt sett bør du spise fisk minst 2-3 ganger per uke for å dekke behovet for omega-3.

Fett til steking

Mange lurer på hva slags fett som er best å steke i. Det viktigste når du steker, er at du ikke bruker for høy temperatur fordi det kan føre til at fettet i pannen oksiderer/harskner og det dannes ugunstige stoffer.

Jo mer flerumettet fett det er i en olje, jo lettere skjer det en oksidering. Olivenolje og rapsolje inneholder mindre flerumettet fett enn for eksempel soyaolje og solsikkeolje, og egner seg derfor enda bedre til steking.

Hvis du freser løk eller hvitløk i olivenoljen som varmes opp i pannen, tåler oljen høy temperatur bedre. Løken inneholder nemlig spesielle svovelholdige antioksidanter som beskytter oljen mot å oksidere under oppvarming.

Et problem med olje er at det er vanskelig å se når den er varm nok, slik at den fort blir for varm. Dette er et argument for å bruke flytende margarin istedenfor olje når du steker. Margarin inneholder melkepulver som blir brunt ved høy temperatur. Dette gjør det enklere å se når fettet er varmt nok slik at man kan steke maten.

Mange tror at smør er strengt forbudt, men det er faktisk ikke så ille å steke i smør. Smør gir en god bruningseffekt og en fin stekeskorpe. Steker en biff er det dessuten ikke så altfor mye fett som trekker inn i kjøttet. Det meste blir liggende i pannen.