Mat og trivsel i Stabæk Bandy

Kort om protein

Kort om protein

Protein er et næringsstoff som er helt nødvendig for at vi skal holde oss friske og i live!

Proteiner er blant annet nødvendige for å bygge opp, vedlikeholde og reparere kroppens celler og vev. Musklene våre består av mye protein.

Behovet for protein er spesielt stort for de som vokser. De aller fleste i Norge får i seg mer enn nok protein hvis de har et nokså normalt kosthold. Et unntak er de som spiser for lite over lengre tid, for eksempel ved sykdom eller ved spiseforstyrrelser.

Proteinrik mat

Protein er et næringsstoff som metter godt. Derfor er det lurt å ha litt proteiner i hvert måltid. Hvis du har en tendens til å bli raskt sulten etter et måltid, kan det tyde på at du kunne ha spist litt mer proteinholdig mat.

De beste kildene til protein er rent kjøtt, fisk, skalldyr, kylling, egg, melk og belgfrukter (erter, bønner og linser). Det er også en del protein i nøtter og korn.

En lang kjede med aminosyrer

Alle proteiner er satt sammen av aminosyrer som henger sammen som perler på en snor. Hvert protein har sin helt spesielle sammensetning av aminosyrer, akkurat slik som ulike ord er satt sammen av forskjellige bokstaver i alfabetet.

I kroppen vår og i maten vi spiser er det 20 forskjellige aminosyrer, der 8 av dem er det vi kaller for essensielle. Det betyr at kroppen ikke klarer å lage dem selv, slik at vi er nødt til å få dem gjennom mat og drikke.

Protein og trening

Vi trenger ca 1 gram protein per kilo kroppsvekt. Små barn som vokser, og voksne som trener veldig mye styrketrening kan trenge noe mer.

Etter en treningsøkt trenger vi både karbohydrater og protein for at kroppen skal restituere seg. Men i motsetning til hva mange tror, er det ikke slik at jo mer protein vi spiser, jo lettere har vi for å bygge muskler. Kroppen klarer nemlig ikke å nyttiggjøre seg av mer enn en viss mengde protein (en mengde tilsvarende et helt normalt kosthold). Spiser du mer enn dette, vil overskuddet av protein bare brukes som energi eller lagres som fett. Det blir rett og slett dyre kalorier.