Mat og trivsel i Stabæk Bandy

Greit å vite om karbohydrater

Greit å vite om karbohydrater

Mye av det vi spiser og drikker, inneholder karbohydrater.

Noen tror at karbohydrater er noe ”farlig” som vi bør spise så lite som mulig av.

Sannheten er at det finnes mange typer karbohydrater og kilder til disse der noen er sunnere enn andre. Fiber er for eksempel et karbohydrat som de aller fleste av oss bør spise langt mer av. Sukker er et annet karbohydrat som mange får i seg altfor mye av. Alle karbohydrater består av en eller flere sukkerenheter.

Det er altså ikke slik at du bør holde deg unna karbohydrater, det gjelder bare å velge riktig type og passe mengde. Hvor mye karbohydrater du trenger avhenger også av hvor mye du trener. Jo mer du trener, jo mer karbohydrater trenger du.

Mat og drikke som inneholder mye karbohydrater er for eksempel brus, saft, juice, sukker, søtsaker, kaker, brød, knekkebrød, müsli, frokostblandinger, pasta, ris, frukt og poteter.

Om karbohydrater og blodsukker

Når du spiser karbohydratholdig mat som for eksempel en skive brød, blir karbohydratene i maten brutt ned til enkle sukkermolekyler i tarmen. Herfra blir sukkeret fraktet over i blodet, og fører dermed til at blodsukkeret stiger.

Når blodsukkeret øker, skiller bukspyttkjertelen din ut insulin. Insulin er et hormon som har mange oppgaver i kroppen. En av dem er å sørge for at sukkeret i blodet blir fraktet inn i kroppens celler der det kan brukes til energi eller lagres som fett.

Raske og langsomme karbohydrater

Noen typer karbohydrater får blodsukkeret til å stige raskt og mye. Hvis du for eksempel drikker en brus eller spiser loff, vil blodsukkeret ditt stige nokså raskt. Spiser du derimot grovt knekkebrød eller grønnsaker (som også inneholder karbohydrater), vil blodsukkeret følge en jevnere kurve. Karbohydrater som gir et høyt blodsukker kalles ofte for raske karbohydrater, mens karbohydrater som ikke gir like raskt/stor blodsukkerstigning kalles for langsomme karbohydrater.

Sunn og næringsrik mat

Mat som inneholder langsomme karbohydrater, er ofte også en fin kilde til vitaminer og mineraler. Eksempler på slik mat er grovt brød, grove kornblandinger, belgfrukter og grønnsaker. En annen fordel med å velge langsomme karbohydrater fremfor raske, er at blodsukkeret vil holde seg jevnere. Dette er bra, fordi et jevnt blodsukker vil gi deg mer overskudd, bedre humør, bedre konsentrasjon og bedre prestasjon for eksempel på skolen. Et jevnt blodsukker vil dessuten kunne gi en bedre metthetsfølelse, mindre sug etter søtsaker og redusere risikoen for overvekt og diabetes type 2.